понедељак, 5. јул 2010.

Verski profili

dogmatski tip- u sredistu svog interesovanja ima verski propis. bilo da je verska istina ili zapovest, drze se zakona. veru shvataju kao duznost, bez preispitivanja. verska duznost i verska istina su za njega najvise kategorije. osecaj i dozivljaj je u drugom planu. ne razmisljaju puno o verskofilosofskim stvarima, tek slepo prihvataju. vernost im je hladna i stroga. verski formalisti. to su oni sto ako neko nije vernik zakljucuju: "vidis, jer nije vernik, stize ga Bozija kazna". ovaj tip preovladava medju seljacima i porodicama gde je jako razvijen smisao za propise. takvi najsavesnije posecuju crkvene sluzbe, drze do obicaja i sl.

liberalni tip- za takvog je njegov licni verski zivot najvazniji, tj. odnos prema Bogu ne shvata kao duznost nego kao licnu vrednost, utehu ili potrebu srca. nije mu stalo do verske istine koliko do ljubavi prema Bogu i bliznjemu. njima, dakle, nije propis ili crkvena dogma na prvom mestu vec humanizam i licni dozivljaj. rado se moli, cesto razmislja o duhovnim stvarima i ima dubok odnos prema Bogu. ne mare za vanjske manifestacije, organizacije i obrede. kod njih preovladava estetska ali i eticke vrednost religije. slobodouman tip.

kritickoreformatorski tip- idealista, nematerijalan, koji u svetu pa ni u crkvi medj svestenstvom ne nailazi na dovoljnu poboznost, cak i zivot crkve vidi kao nesavrsen ili nesavremen. sklon reformi unutar crkve, uredjenja i sl. razumske je naravi, hladan, neumoljiv u kritici ali idealist do verskog fanatika. karakteristican za mlad svet. u drustvu je nesnosan i nervira svojom agitacijom i dusebriznistvom.

konzervativni tip- suprotnost prethodnom, dok onaj stavlja u prvi plan svoj razum, kritiku, naprednost i progres, ovaj jednostavno preuzima ono sto je isporuceno i namtenuto odozgo. obojici je zajednicko razumsko, ne osecajno versko nastrojenje. "tako su stari rekli", "tako me majka ucila", "zelim biti veran veri svojih otaca"... su temelji misljenja ovoga tipa. njegova vera je spoljasnja vise nego unutarnja i duboka. izgradjena na obicajima, tradiciji, pre nego licnom dozivljaju poboznosti. svakako, ukorenjenost u obicaju je dobra podloga za istinsku poboznost. takvi su nepokolebljivi i cvrsti u svojoj veri. imaju naivno, nekriticko prihvatanje vere. jednostavnost i nepokvarljivost je odlika takvog duha. ne zele novotarije u crkvama. cesto verska nacela pokusavaju ostvariti u politici. uvek podupire svestenika, nasuprot kritickom tipu.

misticnokonteplativni tip- duhovni covek, kojem je verska vrednosta ispred estetske, umetnicke, naucne, a da se ne odrice ni jedne od njih. vrlo lican dozivljaj vere. od liberalnog ga razlikuje njegova posebna religiozna usmerenost, vrednoca koju pronalazi najpre u veri. naspram koje je sve nedovoljno i beznacajno. sporedno. ako je liberlnom u sredistu ljubav, ovome je milosrdje. sve posmatra u misticnom svetlu. sve duhovne snage su mu usmerene ka nedokucivim tajnama. takvi se u prakticnom zivotu ne snalaze. molitvenici, posecuju bogosluzenja, cine duhovne vezbe, citaju duhovne knjige, posecuju duhovna mesta. skloni su skrtosti. obicno su samci. u opstenju s drugima su skromni, prijazni. ima ih u svim drustvenim slojevima, u svakoj starosnoj dobi.

apostolski tip- zele pecat svoje vere utisnuti napolje u drustvo. stoga je suprotan prethodnome. okrenut je prakticnom hriscanskom zivotu u vidu dobrotvorne delatnosti. takvi se drze jakovljeve da je "vera bez dela mrtva". nije im do molitava i duhovnih vezbi koliko do prakticnog i konkretnog rada. organizatorski tip. utice na druge, cini ih srdacnijima, toplijima i osecajnima. svoju veru ne krije, nego afirmise.

novovernici- katolik nije uvrstio ovu grupu, jer hrvati ne znaju za takve. crkva i tamošnji poglavari nisu gonjeni i verske slobode su postojale za vreme komunizma. imaju kontinuitet. iz tog razloga, novoverujuće ne treba kinjiti niti omalovažavati. već ohrabriti budjenje religijskog čoveka u njima. oni su vikend vernici, pobožni iz trenda, pseudonacionalizma, itd... ali sve to iz neznanja. treba biti strpljiv, artikulisati u njima duhovnost. uostalom, apostol pavle je bio gonitelj hrišćanja, pa se preobratio.

Нема коментара:

Постави коментар